Svend Engrob

Svend Engrob er en forholdsvis ny mand i familien af danske lystsejlere. Han startede sin sejlerkarriere for kun et par år siden, da han i 2013 købte en lille 17-fods trimaran. Han fandt dog hurtigt ud af, at den var for våd at sejle og valgte derfor allerede året efter at bytte den ud med en Corsair Dash trimaran.


Fra gast til skipper på egen båd

2012 blev første gang Svend Engrob for alvor

stiftede bekendtskab med lystsejladsen. Det var

på vandet ud for Bork Havn ved Ringkøbing Fjord,

hvor han sammen med vennen Henning Juhl sej-

lede onsdagskapsejlads i hans Dehler 31. Svend

blev hurtigt fascineret af fremdriften udelukkende

ved brug af naturens kræfter, og da han samtidig

havde et ønske om at sejle kajak, faldt det natur-

lige valg på et mix af disse ting. ”Jeg fandt et a-

merikansk firma, som laver kajakker med ponton-

er og sejl, ” fortæller Svend Engrob. Han var et

mulehår fra at købe en sådan kajak, men planen gik dog i vasken, og valget faldt i stedet på trimaranen Windrider 17. Efter kun en enkelt sæson i den 17 fod lange trimaran begyndte manglerne ved den forholdsvis lille båd dog at komme til syne. ”Det viste sig, at den var for våd, og den stak ikke dybt nok. Den kunne ikke gå tæt nok op til vinden, ” forklarer den nu 68-årige lystsejler. Han blev derfor hurtig klar over, at han havde behov for noget større og startede derefter jagten på en ny trimaran. Her var der en række specifikke krav, som den nye drømmebåd helst skulle kunne leve op til. Den skulle bl.a. kunne sejle stærkt, kunne trailes, have et lille spritblus og et kemisk toilet.


Det næste skridt

På Boot i Düsseldorf 2014, verdens største bådmesse, besluttede Svend efter mange lange overvejelser, hvilken båd, han for fremtiden skulle kalde hans - han skrev under på kontrakten på købet af en Corsair Dash 750 med byggenummeret et hundrede. Svend Engrob måtte dog gå en del måneder med sommerfugle i maven, da båden først kom på hans hænder omkring et halvt år efter købet. Det skyldtes først og fremmest, at Corsair har deres fabrik i Vietnam og først begyndte at bygge båden efter underskrivelsen af kontrakten i januar. ” Først i april måned var de færdige med båden. Så pakkede de den i en container, og sendte den med et skib hele vejen gennem Det Indiske Ocean og op igennem Suezkanalen, ” siger Svend. ”Jeg kunne følge den, da jeg vidste, hvilket skib den var på. Så sejlede den gennem Biscayen, ind til Hamborg og derfra videre til Stockholm. ” Til sidst skulle Svend Engrob selv køre til Sverige og hente båden hos importøren der. Efter blandt andet at have monteret ny motor, autopilot og andet udstyr kunne Svend endelig stævne ud på hans første sejltur i den spritnye trimaran.

 

Usynlige kræfter

Siden er det blevet til mange både kortere og længere ture i den dejlige båd. Blandt andet var Svend Engrob i Lillebælt i sommers, hvor han havde en herlig ferie med tre overnatninger for svaj. ”Det var en skøn tur, ” fortæller Svend, som i sidste sæson i alt nåede at sejle 290 sømil fordelt på henholdsvis Ringkøbing Fjord, Limfjorden, Østersøen og Lillebælt. Langt størstedelen af den sejlede distance foregik for sejl, da det uden tvivl er Svends foretrukne fremdriftsmiddel - motoren bruges først og fremmest til havnemanøvrer. "Vinden kan du ikke se, men vinden har alligevel en masse kræfter, ” forklarer han og kobler det sammen med sin kristne tro, som også betyder utrolig meget for sejleren. ”Der er mange ting i troens verden, som du heller ikke kan se, men som har en masse kræfter. ”


Smuk og skræmmende

En anden hyggelig oplevelse var navngivelsen af trimaranen i Klintholm Havn. ”Vi var ovre ved Møn, hvor mine børnebørn hjalp mig med at give båden navn, ” siger Svend og fortsætter; ”der var ingen tvivl om, at båden skulle hedde Tirza. ” Tirza er et bibelsk navn og nævnes blandt andet i Højsangen, hvor det kædes sammen med adjektiverne smuk og skræmmende. ” Jeg synes selv, min nye båd er smuk, og at den sejler godt, men den har da også skræmt mig en anelse, da den især ved tilrigning og havnemanøvrer kan tage fusen på mig, ” fortæller han. Derudover betyder Tirza også; ”hun er min fryd”. ”Det var mit hemmelige navn for min kone Else, som døde tilbage i 2012, ” fortæller Svend om bådens navn.


I øvrigt foregik selve navngivelsen med vandballoner, hvoraf de fleste vidst nok endte på farfar i stedet for på den nyindkøbte båd…



Skrevet af Sara Sulkjær.


Svend Engrob ses her i sin Windrider 17

Tirza efter navngivelsen

Den nye Corsair med kurs mod Vestjylland

Svend Engrob